joi, 23 decembrie 2010

Stagiu Aikido cu Hiroaki Izumi

Însemnări de la Stagiul Federaţiei de Aikido Tradiţional cu Prof. Hiroaki Izumi (56 ani, elevul a numeroşi mari profi japonezi de Aikido, foşti elevi ai lui O Sensei; autorul unei serii de videolecţii despre principiile Aikido). La Notiţe au colaborat Alex Andrei, Ioana Bărbulea, Octav Bărbulea.


ZIUA 1: 13.11.2010

1. În Aikido analizăm/ exersăm principiile şi sperăm să iasă/ reuşească o tehnică/ procedeu; în celelalte Arte Marţiale exersăm/ studiem procedee/ tehnici şi sperăm să ajungem la principii.

2. A început (un fel de încălzire) cu:

- înaintarea/ păşirea cu fiecare picior spre 45º faţă de direcţia înainte, respectiv 90º între axele labelor picioarelor; mereu corpul înaintează în direcţia degetelor de la piciorul/ laba dinainte !!

- apoi Tenkai ;

- apoi un fel de Taisabaki pe 3 paşi (1 pas înainte + Tenkai + 1 pas înapoi !!!) urmărind să ajungă cu buricul/ greutatea - înainte/ pe piciorul dinainte [Nota Mea = NM: oarecum echivalent cu exerciţiul #2 de Taisabaki inventat de mine];

La Taisabaki piciorul dinainte păşeşte şi lateral (pentru a eschiva lovitura), nu doar înainte; astfel elevul nu mai rămâne/ face rotirea pe loc [NM: din acest motiv eu susţin că nu există Taisabaki pe 1 pas!].

3. Orice procedeu se face numai după ce intri/ ajungi undeva lateral şi în spatele Uke, ca să-i vezi (bine) spatele/ ceafa! De fapt e vorba despre intrarea la 45º, poziţionarea corectă faţă de Uke şi dezechilibrarea lui.

4. Aikido = Ukemi/ să (accepţi) să cazi tu; NU trântirea lui Uke!

În Aikido Nage acţionează cu intenţia de a cădea el, nu ca să-l trântească pe Uke! Orice procedeu e un fel de auto-aruncare, de sacrificiu, nu (doar) aruncarea lui Uke!! Totuşi, dacă acţionezi sincer - Uke cade primul şi apoi Nage cade peste/ după el (cam aşa trebuie să fie intenţia – dar practic Nage nu mai cade!).

5. Nage trebuie să evite/ anuleze slack/ bucla/ lipsa de tensiune între el şi Uke/ vezi demonstraţia cu centura (NM: inventată de Koichi Tohei), de aia braţele/ coatele trebuie să fie mereu întinse – adică Uke să fie menţinut mereu în dezechilibru/ mişcare (Nage să nu retragă buricul)!

Izumi zice: asta e Hanmi – şi O Sensei zicea că baza Aikido este Hanmi (stabil), adică Zenkutsu Dachi, cu greutatea pe piciorul dinainte (+ Izumi stă cu trunchiul aplecat – vezi #17).

6. Mâinile se ţin şi se mişcă mereu NUMAI în faţa buricului (ca şi când ar ţine sabia). Dacă Uke te ţine bine şi nu poţi mişca mana, laşi mâna ta pe loc/ acolo unde o ţine el şi mişti corpul (înaintând la 45º); asta îl dezechilibrează; apoi îl apeşi/ arunci spre Sumi Otoshi (al 3-lea punct – care are 2 locaţii: una înaintea/ în faţa labelor lui Uke şi alta înapoia ei).

7. Despre Fixări/ Katame Waza :

Poziţia corpurilor : pentru a fixa Nage stă/ se poziţionează faţă în faţă cu Uke + mereu va fixa doar când îî vede spatele lui Uke, apoi se duce/ intră/ înaintează peste/ prin el/ Centrul său!! manevrându-i cotul cât mai sus (adică departe de Centrul său – vezi avantajul pârghiei/ momentului.

apoi (alte principii caracteristice/ specifice fiecărui procedeu de fixare):

- la Ikkyo : Nage stă alături/ cu labele lângă/ la acelaşi nivel cu ale lui Uke;

- la Nikyo : Nage stă mai în spatele/ înapoia lui Uke, ca să rămână loc pentru a-i putea răsuci mâna; Izumi apucă mâna lui Uke rotindu-i braţul de 1,5-2 ori + ţinând palma Ai deschisă şi nemişcată, apăsată pe dosul mâinii lui Uke, pe care o manevrează din cot cu cealaltă mână (cea Gyaku);

- la Sankyo : Nage fixează văzându-i spatele lui Uke;

- la Yonkyo : Nage nu îl doboară cu durerea, ci din Ki, apoi îl fixează nedureros – dar dacă Uke încearcă să scape – îl doare/ adică singur îşi face rău !

Pt. situaţia Omote/ intrare - apăs cu rădăcina degetului meu arătător pe nervul ulnar din partea osului dinspre burta antebraţului ; pt. Ura/ Tenkan – apăs nervul pe partea laterală a osului/ antebraţului, cu partea laterală a degetului meu arătător.

- continuă cu Koshi Nage. La acest procedeu distanţa între Nage şi Uke e mai mică decât la fixările de mai sus.

La prezentarea celor 5 procedee (Izumi zice că ele ar fi înrudite) a vorbit despre Ma-Ai. Tehnica Aikido înseamnă să te poziţionezi corect faţă de Uke – vezi #3 mai sus. După ce/ dacă Nage ajunge în poziţia bună nici nu mai contează ce face, căci Uke pierde automat!

Diferenţa între Kata şi Waza : Kata e o execuţie mai lentă/ statică, în vreme ce Waza e varianta de execuţie mai dinamică, mai apropiată de autoapărarea reală.

8. Ryote Tori Irimi Nage

Intrarea se face diferit în variantele: modelul Jo şi modelul Ken:

- la varianta Jo:

se stă în Hanmi cu tălpile la 90º, după ce Uke apucă Ryote Tori în Gyaku Hanmi (Izumi îi zice Morote Dori) Nage intră înaintând cu piciorul din spate un pas la 45º (opus mâinii apucate) şi îndoind mult genunchiul + talpa la 90º faţă de talpa cealaltă, apoi se ridică, apoi Tenkai = Sokumen Irimi Nage;

- la varianta Ken:

Morote Dori - las mâna apucată pe loc şi înaintez cu piciorul dinainte până îi văd spatele, apoi Tenkai cu ambele mâini sus ca şi când aş ţine mânerul Ken, apoi un alt Tenkai şi îl dobor “tăindu-l” cu sabia peste gât.

9. - Kokyu Nage = intrare direct înainte, cu palma în sus şi braţul întins înainte şi în sus (aprox. la 30º) – Uke cade pe spate în linie cu înaintarea mea;

- Irimi Nage = Uke cade perpendicular pe direcţia înaintării mele (care era prin păşire cam la 45º faţă de el, prin spatele lui, apoi intrare peste/ spre Centrul lui).

10. Dacă Uke nu atacă tare/ sincer – nu e pericol şi nu e nevoie să foloseşti tehnica Aikido; în plus, tehnica nu reuşeşte!


ZIUA 2: 14.11.2010

11. A arătat Ryote Tori Tenchi Nage

Shiho Nage din K T AiHanmiOmote şi Ura

K T AiHanmiKote Gaeshi

12. Ca pregătire/ încălzire: lucru cu partenerul: o extensie puternică pe dos/ dezdoire/ extensie a umărului partenerului. Ca să iasă bine şi Uke să simtă ceva, Nage trebuie să împingă cu braţele întinse şi cu picioarele in poziţia Hanmi (aprox Zenkutsu Dachi), din spate, umărul lui Uke cam în sus, astfel ca Uke să se ridice pe vârfuri! (nu e chiar uşor/ odihnitor pt. Nage).

13. La Ryote Tori Tenchi Nage:

A. Laba din faţă se roteşte mult în afară (la 90º) iar mâna opusă înaintează (jos) în lateral în direcţia vârfului labei! Corpul meu/ Nage se roteşte până la 180º!!!

B. Uke se dezechilibrează/ deplasează din cauză că eu îndoi genunchii!! Altfel - stă pe loc!

C. La sfârşit, mâna cealaltă (de sus) taie Shomen Uchi şi îl doboară pe Uke. Ambele braţe se mişcă împreună cu trunchiul, cam în acelaşi plan vertical faţă de Hara.

14. La toate procedeele Uke trebuie dezechilibrat, apoi să fie menţinut în starea asta.

Dovada că Uke e bine dezechilibrat =

- uneori - ajunge să stea pe vârfuri (călcâiele ridicate),

- alteori (când se apleacă) - se sprijină cu mâna pe sol,

- alteori chiar este nevoit sa cadă.

În cazul Shiho Nage din K T AiHanmi, la varianta Jo apeşi cu umărul pe umărul lui Uke în sus (vezi Încălzirea/ #12) dar îţi ţii cotul jos!!! Dacă îi blochezi cotul lui Uke, adică îţi ridici cotul tău, Uke îşi poate coborî cotul lui şi te doboară!! (la varianta Ken nu mai apeşi cu umărul, tai direct în jos).

15. (Toate) Procedeele din Aikido pot fi făcute în sistemul/ varianta Ken sau în sistemul/ varianta Jo.

Asta a demonstrat-o cu Shiho Nage din KT AiHanmi:

- Varianta Jo = laba din faţă sucită mult (90º?) în afară; mâinile se răsucesc faţă de antebraţe/ deci îi răsuceşti antebraţul!; trunchiul (greutatea) se mută de pe un picior pe altul;

- Varianta Ken = laba din faţă înainte!!; mâinile nu se răsucesc faţă de antebraţe (căci sabia e menţinută mereu cu tăişul înainte!) – deci NU-i răsuceşti antebraţul; la răsucire, trunchiul (greutatea) NU se mută de pe un picior pe altul (buricul se mişcă pe loc); mâinile sunt ţinute mereu în faţa frunţii, cu coatele întinse;

- Atenţie să nu se amestece cele 2 variante! Adică mişcările mâinilor de la Jo cu mişcarea picioarelor de la Ken!?

- Varianta Jo e mai puternică deoarece foloseşte mişcarea/ rotirea şoldurilor, însă necesită îndoirea genunchilor etc. – e greu de făcut la bătrâneţe; varianta Ken e mai rapidă, nu necesită efort mare la genunchi. De aceea aproape toţi marii profesorii de Aikido au evoluat în timp/ cu vârsta, de la execuţii în varianta Jo (la tinereţe) spre varianta Ken la bătrâneţe (un mare prof i-a spus lui Izumi să se grăbească, să termine videolecţia cu subiectul acesta până nu îmbătrâneşte prea tare şi încă mai poate îndoi genunchii/ ilustra idea).

- Varianta Ken e chiar atât de iute şi periculoasă, încât Izumi aminteşte un accident de „ruperea gâtului” unui Uke care n-a mai putut cădea bine (Ushiro) deoarece n-a putut reacţiona suficient de rapid / nu şi-a putut roti corpul/ n-a mişcat piciorul. (Pentru a cădea Ushiro trebuie făcut un pas în spate; câteodată se lucrează la nivel foarte jos, deoarece varianta Ken se face rapid? nu mai e timp să faci săritura peste mână şi cazi în cap).

16. Sabia (japoneză/ în Aikido??) taie numai în planul vertical median/ în faţa buricului (Shomen Uchi) ; NU există tăieturi orizontale etc??; (NM: cu idea asta încă nu sunt de acord!!).

Traiectoria în diagonală pt. Yokomen Uchi (Kesa Giri) se obţine din combinarea a 2 mişcări:

a) tăierea standard verticală Shomen, inclusiv mişcarea laterală a piciorului dinainte +

b) îndoirea genunchiului şi aplecarea trunchiului.

Rezultă un fel de curbă/ tăietură înclinată, însă foarte puţin, vreo 15º faţa de verticală??.

17. În gândirea samurailor/ profilor japonezi de Arte Marţiale, regula: „spinarea dreaptă” NU înseamnă şi verticală, ci aplecată! Apare o linie dreaptă dar aplecată ce uneşte călcâiul piciorului din spate cu şoldul şi ceafa, în prelungirea piciorului din spate (din Zenkutsu Dachi).

(NM: cu idea asta încă nu sunt de acord!!)

18. Pt. Kote Gaeshi

- Normal: intri până ajungi să-i vezi spatele (din partea mâinii lui), apoi îi suceşti mâna şi îl dobori spre punctul (al 3-lea) din spate (dar MEREU înaintând/ împingând!), deci cade Ushiro;

- Variantă: ca să evite nu mai ştiu ce/ o accidentare?? şi să doboare spre punctul (al 3-lea) din faţă, Nage va merge prin faţa lui Uke până în partea cealaltă/ îi vede spatele dinspre omoplatul mâinii neapucate, apoi îl doboară în Mae Ukemi.

19. În Aikido mişcarea corpului e totul iar braţele/ mâinile sunt doar pt legătură, nu au forţă deloc – a demonstrat cu 2 foi de hârtie răsucite pe care Uke trebuie să le prindă iar Izumi îi face Tenchi Nage; a pus şi un Nage mic să facă exerciţiul ăsta (pe Oana).

A subliniat că mâinile stau tot timpul in faţa trunchiului, una mai jos şi una mai sus, dar aprox. în acelaşi plan vertical.

20. Câteva variante de Irimi Nage - tehnica lui preferată, cea mai apropiată de realitate, când Uke te prinde de piept - cazi/ te arunci pe el, sau îl manipulezi/ dobori/ (eventual îl înţepi în gât cu bastonul de Shihan...).


3: Sayonara party

21. La Rei trunchiul se apleacă numai la 15º - de ce? Până ce sabia ţinută la brâu ajunge la orizontală, să poată fi scoasă uşor/ nu se lovească de sol. (NM: explicaţia mea e necesitatea vigilenţei permanente; deci respect, dar aplecare max. cât să mai vezi ochii celui din faţă).

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Sursa articol: http://derlogea.ro/10-noutati


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu